Siste
Sindre Haaland

Født gründer

FØDT GRÜNDER: Sindre Haaland
Denne artikkelen er krysspublisert til bydelsaviser.no

Det er mange som tidlig i livet drømmer om å skape noe eget. Og bygge noe fra bunnen av, sette spor og skape varige verdier.  Men for de fleste blir det med drømmen. For Sindre Haaland ble drømmen virkelighet. Han startet sitt første selskap allerede som student ved NTNU, og har siden bygd opp et teknologiselskap med hovedkontor i Oslo, avdelinger i både Europa og USA, 50 ansatte og en omsetning på over 80 millioner kroner i 2024.

Gründerreisen startet allerede på videregående, ved St. Olav, der Sindre første gang begynte å leke med tanken på å starte sitt eget firma.

Da han noen år senere studerte datateknikk på NTNU, møtte han likesinnede med samme skapertrang og entusiasme.  Sammen etablerte de i 2011 selskapet Dogu – en forkortelse for Data OG Utvikling.  I starten var retningen uklar.  Hvilket produkt de skulle lage og selge var ennå ikke bestemt.

Gjennom erfaring fra salg og markedsføring, og med en sterk interesse for teknologi, fikk Sindre idéen som skulle definere selskapets fremtid.  Etter å ha sett hvordan aktører som selskapet 1881 motiverte selgerne av sine abonnementsbaserte løsninger, så han et potensial: å kombinere teknologi, visualisering og salg med inspirasjon fra spillverdenen.  Resultatet ble SalesScreen – et system som i dag brukes av Norges største salgsorganisasjoner.

Fra idé til internasjonal suksess

SalesScreen er et digitalt verktøy som gjør salgsprosessen mer synlig, engasjerende og effektiv.  Løsningen brukes for å motivere selgere, feire prestasjoner og gi ledere bedre innsikt i aktivitetene.

– Å øke salget og forbedre kundeopplevelsen er av største betydning for enhver bedrift. Salgsskjermer gjør det mulig å formidle informasjon og kampanjer på en visuelt tiltalende måte, forteller Sindre.

I dag bruker de fleste store norske salgsorganisasjoner Dogu SalesScreen. På kundelisten finner man navn som SpareBank 1 Sør-Norge, EiendomsMegler 1, DNB, Gjensidige, If og Tryg. Den største enkeltkunden har over 27.000 selgere som bruker systemet daglig.

Familieliv og hverdagsbalanse

Bak den teknologiske suksessen står også et menneske med et travelt, men balansert liv. Sindre er gift med sin ungdomskjæreste, som selv har en krevende stilling et av landets største oljeselskaper.  Sammen har de hund, tre barn på 2, 4 og 6 år, og familien bor på Frøystad på Gausel.

– Vi ønsket å bo på nøytral grunn, et sted mellom våre barndomshjem, og hadde hørt mye fint om Hinna bydel.  Da huset på Frøystad dukket opp, slo vi til – faktisk usett, mens vi var på vei hjem etter noen år i USA, forteller Sindre med et smil.

Selv om hovedkontoret ligger i Oslo, tilbringer han som regel tre dager i uken hjemme. Familie og venner prioriteres høyt, og fritiden fylles med fotballtreninger, barneaktiviteter og den faste månedlige Torsdagsklubben – en kameratgjeng som har holdt sammen i mange år. – Strategispill på brett er favoritten, innrømmer Sindre.

I tillegg nyter han fritiden med båt på Gandsfjorden, og en ny hytte i Sirdalen er under bygging.  Han sitter også i flere styrer og følger nøye med på utviklingen innen kunstig intelligens – et felt han både tror på og investerer i.

Om å følge drømmen

Sindre Haaland er et godt bevis på hva som kan skje når man kombinerer teknologisk innsikt, kommersiell teft og viljen til å satse. – Det viktigste er å tørre å starte.  Og ha tro på idéen, lære underveis og bygge noe som varer, avslutter Sindre.

Om sindre:

Alder: 36

Fritidsaktivitet: Fotball, trening og brettspill

Mat: Pizza

Ferie: Mogan, Gran Canaria

Musikk: House

På en øde øy med: Solcelledrevet laptop med Starlink

Hva tenker du