Gandsfjorden: Mandag 4. november 1985 ved 20.30-tiden kantret sementfartøyet Concem i Gandsfjorden. 22 mennesker var ombord, og ti mennesker omkom. To ble aldri funnet.
Concem drev produksjon av betong til glidestøping av cellene på Gullfaks B-plattformen. Ulykken skyldtes en kombinasjon av dårlig stabilitet, slagside mot styrbord, skjev innfasing av sement og uheldig framgangsmåte for uttak av sement. Dette førte til et større sementras fra babord til styrbord side i lasterom som igjen førte til at Concem kantret.
Norwegian Contractors, som etterhvert ble en del av Aker-gruppen og senere GMC, reiste et over de omkomne i båthavnen i Jåttåvågen. Det ble avduket 27. mai 1992. Minnesmerket består av ti stående granittsøyler med en navneplate i midten med innfelt tekst.
Vi skal aldri glemme
Tirsdag 4. november kl. 11.00 møttes pårørende, politikere og tidligere ansatte i Norwegian Contractors ved minnesmerket ved Jåttåvågen båtsenter. Espen Strandheim, leder i Aker Solutions, la ned krans og sa i sin minnetale at selskapet hadde tatt lærdom fra Concem-ulykken. -Denne lærdommen er i dag en del av våre systemer. Det er vår plikt å ta lærdom av de store ulykkene, sa han.
Jan Moksnes, tidligere administrerende direktør i Norwegian Contractors, sa at det ble bygget 15 betongplattformer i Jåttåvågen. -Etter Concem-ulykken ble rutinene for lasting og lossing skjerpet. Vi skal aldri glemme, forsikret han.
Besøkte alle pårørende
Bedriftssykepleier Anne Berte Vigrestad skulle bygge opp bedriftshelsetjenesten i Norwegian Contractors. Omtrent første dag på jobb, skjedde denne tragiske hendelsen. -Jeg hadde nettopp startet i jobben. Vi måtte snu oss om fort, og lage rutiner for hvordan vi skulle håndtere hendelsen. Jeg ringte blant annet rundt til forskjellige instanser vi mente vi ville få bruk for, blant annet samtalepartnere fra psykologiske tjenester. Vi skulle dekke både pårørende og kolleger som alle hadde mistet noen de var glad i. Jeg besøkte alle de pårørende, forteller Anne Berte Vigrestad.
Ulykken ble et vendepunkt
Ordfører Tormod Losnedal la ned krans og nevnte at Jåttåvågen hadde vært sentrum for enorme byggeprosjekter innen betongindustrien. Han minnet om at det var flere mørke kapitler i denne industrien: Alexander Kielland, Nordsjødykkerne, Concem-ulykken. Det er 40 år siden livet brått ble forandret for et antall familier i Rogaland, på Sørlandet og Østlandet. Familiemedlemmer, kolleger og venner som aldri kom hjem, sa han.
-Vi er her for å minnes livene som gikk tapt, for å hedre deres minne og for å love at vi aldri skal glemme. Men vi er også her for å støtte hverandre, lære av fortiden og bygge en framtid basert på sikkerhet, omsorg og samhold.
-Ulykken ble et vendepunkt i HMS-kultur og utviklingen av HMS i regionen. Et resultat var høyere krav om utdanning og kompetanse for å jobbe på denne typen fartøy og skjerpede rutiner for lasting og lossing, sa ordfører Tormod Losnedal.
Norwegian Contractors fikk en bot på 1,5 millioner for manglende opplæring av ballastoperatørene og manglende ledelse av kyndig personell.
De omkomne var: Øyvind Vårdal (26), Madla, Matti Laine (39), Sandnes, Leif Øyna (59), Vennesla, Kåre Vassbø (45), Sandnes, Jostein Askeland (38) Jørpeland, Mohammed El Amraoui (39), Sandnes, Eivind Hesby (30), Judaberg, Berit Garvoll (27), Kristiansand, Arne Skalle (34), Tananger og Alexander Tovik Gjermundsen (18), Fredrikstad.
Kommunen tar ansvar
Sverre Uhlving og Dag Mossige har sørget for at kommunen tar ansvaret for å ivareta minnesmerket og vedlikeholde det.
Stavanger formannskap behandlet følgende sak i møte den 28. august 2025:
Representant Dag Mossige (Ap) stilte spørsmålet om hvem som har ansvar for vedlikeholdet av minnesmerket ved Jåttåvågen båtforening. Selskapet Norwegian Contractors eksisterer ikke lenger og etterlatte og personer som har vært tett involvert etter ulykken har henvendt seg til kommunen uten å få en løsning. Behovet er å få et vedtatt ansvar for helhetlig og regelmessig oppfølging.
Svar fra ordfører: «Området og minnesmerket er ikke del av porteføljen til kulturavdelingen og dermed heller ikke del av den årlige, faste skjøtselsrutinen i kommunen. I tråd med tidligere innspill fra etterlatte og påfølgende svar fra kommunen, vil nå minnesmerket og området rundt registreres i kommunens system for årlig skjøtsel og vedlikehold. Det gjennomføres en oppgradering i forkant av markeringen 4.november.»