Stavanger kommune har laget kampanjen «Lyspunkt 2021» for å synliggjøre gode uterom for innbyggerne under pandemien. I forbindelse med dette deler de ut 300 000 kroner til gode initiativ og ideer til lyspunkt for barn og unge.
Kampanjen Lyspunkt 2021 ble etablert på bestilling fra Beredskapsledelsen i Stavanger kommune hvor målet er å vise eksempler på hva som er lov og forslag til hvor man kan være ute sammen med trygg avstand – og å skape lyspunkt i en annerledes hverdag. Jeanette Osberg og Camilla Torvik Tønne i Stavanger kommune er ansvarlige for kampanjen og beskriver seg selv som motivasjonskatalysatorer. - Vi tror en dialog med innbyggere i kommunen er viktig, spesielt under pandemien. På den måten kan vi vise hverandre hva man kan finne på i en spesiell tid, sier Osberg. Det er valgt ut fem gode uterom i hver kommundel, til sammen 45 uterom. På hjemmesiden ligger det en kartoversikt over de foreslåtte uteområdene. Tanken er at områdene skal ha enkel atkomst, det skal ikke være veldig langt å gå, gjerne en grill, bademuligheter og andre enkle fasiliteter for enhver smak. I Hinna bydel er det valgt ut Hindalsdammen, Gapahauken i Hinna Park, Gapahauken ved Tufteparken i Sørmarka, Fritstidsgården på Gausel og Vaulen badeplass. I forbindelse med kampanjen er det også laget en Instagram konto og en egen Hashtag #lyspunkt2021 hvor kommunen oppfordrer folk til å dele sine lyspunkter for å inspirere hverandre. Påskeeggjakten På lørdagen i palmehelgen la kommunen ut til sammen 450 påskeegg, 50 egg i hver kommunedel til glede for innbyggerne. Målet var å få folk til å komme seg ut under pandemien og oppdage nye uteområder i sin egen og andre kommunedeler. På hjemmesiden til kampanjen kunne man få hint med bilder av hvor påskeeggene kunne ligge. - Det er kommet inn mange positive tilbakemeldinger fra folk etter påskeeggjakten. Mange takker for initiativet til kampanjen og at de er blitt kjent med nye flotte uteområder i kommunen, forteller Osberg.