Hvordan kommer vi oss rundt på Jåttå i fremtiden?

SEMINAR I SKRÅTÅRNET: Mange var samlet rundt temaet mobilitet.
Del på Facebook
EU-prosjektet SHARE-North Squared på besøk

JÅTTÅVÅGEN: Stavanger kommune er ­deltaker i et EU-prosjekt med navnet SHARE-North ­Squared.  Prosjektet handler om tilrettelegging for delt mobilitet i boligområder. Hvordan skal vi komme oss rundt i fremtiden – på en bærekraftig og miljøvennlig måte? Prosjektet er et offentlig/privat samarbeid.

grethe eriksen
grethe@bydelsaviser.no

I begynnelsen av april var det samlet ca. 80 personer til seminar i Skråtårnet. Seminaret foregikk på engelsk, og noen av deltakerne kom fra ulike steder i Europa.

Forut for seminaret hadde Stavanger kommune brukt en oppdatert innbyggerundersøkelse i regi av LÉVA Urban Design AS, samt arrangert en workshop med rundt 15 frivillige innbyggere fra Hinna bydel. Den digitale undersøkelsen ga mange gode innspill og workshop’en var nyttig – selv om ikke så mange deltok på akkurat den, forteller rådgiver på Klima og miljø i Stavanger kommune, Imme Dirks Eskeland.

Transformasjonsområdet Jåttåvågen
Gunn Jorunn Aasland er direktør for By- og samfunnsplanlegging i Stavanger kommune og ønsket velkommen til seminaret i Skråtårnet.  Hun fortalte Jåttåvågens histore med utfyllinger, bossplass, bygging av betongplattformer, ny kommunedelsplan i 2001 og planer for Jåttåvågen fase 2.  Allerede i 2001 ble det vedtatt at ca. 50% av arealene skulle være grønne.

Mange vil nok hevde at vi er langt fra målet på 50%, men mye mer grønt kommer i fase 2. Tidligere har HINNAvis fortalt om to ressursgrupper (de yngre og de eldre) av beboere/brukere som har gitt innspill i arbeidet med utforming av grøntområdene i fase 2.  Nå begynner områdene å ta form på tegnebrettet.

FASCINERENDE FOREDRAGS­HOLDER: Mobilitetsleder Rebecca Karbaumer fra Bremen

Gode erfaringer deles
Mobilitetsrådgiver Rebecca Karbaumer fra Bremen kommune kunne fortelle om erfaringer fra egen by. Dersom alternativene til bil var gode nok droppet mange bilen. Delebil-ordninger fungerte godt i Bremen, og hun hevdet at en delebil kan erstatte 14 biler og enda flere parkeringsplasser. Bremen har ca. 570.000 innbyggere.

Hva må til for å lykkes med delebilordninger?

Det må foreligge et godt utbygget offentlig transportsystem ved oppstart

Delebilene må være godt synlige og lett tilgjengelige

Delebilene må være tilgjengelig for alle – ikke bare en liten gruppe

Det må informeres om tilbudet ofte og tydelig

Erfaringer fra Stavanger
I Stavanger har mange firma prøvd seg med å tilby delebilordninger, men foreløpig uten større suksess.  Kriteriene over kan gi oss en pekepinn på hvordan Stavanger kan få det til. Ferdigstillelse av Bussveien kan gi en god mulighet til å lykkes.

Av andre foredragsholdere på seminaret var blant andre Tom Rune Tjelta fra Jåttå Utbyggingsselskap AS, Felix fra Service- og trivselskonseptet Heime, Grete Kvinnesland fra Stavanger Utvikling KF og Espen Strand Henriksen fra Kolumbus.  Sistnevnte fortalte engasjert om konseptet HjemJobbHjem som er en stor suksess i regionen og som de utenlandske deltakerne var meget interessert i.

ENGASJERT INNBYGGER: Anne Brit Hodne.

Viktig å engasjere seg
Noen innbyggere er mer interessert i mobilitet enn andre.  Anne Brit Hodne både bor og jobber i bydelen.  Som arkitekt i Norconsult har hun nok ekstra fokus på mobilitetsproblematikk.  Hun var deltaker på workshop’en i forkant av seminaret og hadde tatt seg fri fra jobben for å delta på seminaret. – Det er viktig å engasjere seg, er Hodnes klare budskap.

Seminardeltakerne var en blandet gjeng av arkitekter, byplanleggere, universitetsansatte, studenter, bygningsingeniører og mobilitetsplanleggere.  De eneste som manglet var politikerne.  De som bestemmer og virkelig burde ha hørt på gode innlegg fra kompetente foredragsholdere.  De var invitert, men fant dessverre ikke tid i en travel hverdag.

Mer informasjon om prosjektet SHARE-North Squared finner man på kommunens nettsider under Share North.