JÅTTÅVÅGEN: Hinna Park Velforening tok initiativ til et informasjonsmøte på Jåttå vgs rett før sommerferien. Ca 120 vitebegjærlige naboer møtte fram. På agendaen sto flere høyaktuelle, lokale saker. Foruten en presentasjon av velforeningen, fikk vi status på Bussveien, informasjon om utbygging i Jåttåvågen 2 og et tema kalt Nedbygging av grøntareal. Sistnevnte gjaldt et tomteareal ytterst i Laberget som er regulert til offentlig formål, har aldri vært regulert til grønt, men som naboer ønsker skal forbli ubebygget eller tas i bruk til allmenn-nyttig formål.
GRETHE ERIKSEN
grethe.eriksen@outlook.com
Det ble reist flere spørsmål fra tilhørerne underveis. En av spørsmålsstillerne var Unni Hegrenes fra B/L Hinna Pluss. Hun spurte om sikkerheten var godt nok ivaretatt i Jåttåvågen så lenge bilene kun har EN vei både inn og ut av området. Jåttåvågen kan ifølge kommunens hjemmesider komme til å romme 5-6000 innbyggere og opp mot 17.000 arbeidsplasser når området er ferdig utbygget. En slik mengde vil uten tvil generere mye biltrafikk inn og ut av Jåttåvågen.
I hvilke situasjoner kan du se for deg at en stengt passasje for bil ut eller inn i området kan skape problem?
– Et tungt og stort kjøretøy som blir sittende fast under broen er ett tenkt tilfelle, sier en engasjert Hegrenes. -Et annet er store vannansamlinger som gjør det umulig å komme hverken inn eller ut. Jeg er ikke så redd for meg selv i slike situasjoner, men tenker mer på de som har behov for å hente barn i for eksempel barnehage eller skole/fritidsordning.
Politikere og administrativt ansatte med lang fartstid i planarbeid kan fortelle at atkomst til Jåttåvågen har vært et omdiskutert tema helt siden området ble omregulert fra industri og søppelfylling til transformasjonsområde for bolig/kontor rundt tusenårsskiftet. Planområdet ble utredet, vurdert og konkludert som perfekt for høy kollektivandel, lav parkeringsdekning og uten gjennomgangstrafikk.
Vi forespurte administrasjonen i kommunen om hvilke andre muligheter som foreligger og fikk dette svaret fra rådgiver Wenche Østensen Clarke: – I en nødsituasjon kan kollektivaksen gjennom Jåttåvågen brukes for utrykningskjøretøy, og for gående og syklende. En effektiv rømming ut av området skjer best til fots, og ikke med bil. Dersom mange bruker bil ut av området i en krisesituasjon, vil det mest sannsynlig oppstå køer som vil forsinke en rømming ut av Jåttåvågen. Fotgjengere og syklister har mange måter å komme seg ut av området på. Via 5 underganger under jernbanen i tilknytning til gang- og sykkelnettet, turvei nordover mot Vaulen og sørover mot Forus, gangbro over jernbanen ved Gauselvågen og også sjørveien via båt.
Skybruddsplanen
De siste 10 årene har så vidt vi har registrert undergangen under jernbanen vært ufremkommelig kun vet ett enkelt tilfelle. Det var ved kraftig regn og store vannansamlinger og skyldtes ifølge Stavanger kommune trolig svikt i pumpe eller installasjon knyttet til selve undergangen.
– Stavanger kommunes Skybruddsplan viser imidlertid også at en ekstrem nedbørsmengde kan medføre at det blir stående vann i undergangen, forteller seksjonssjef for vei og trafikk Trygve Petter Nilsen. -Ved utarbeidelse av Skybruddsplanens handlingsdel ble imidlertid ikke dette vurdert som uakseptabel risiko med behov for tiltak. Dette med bakgrunn i at Bussveien jo etableres inn i området, og at undergangen da ikke vil fungere som eneste atkomst inn og ut. Det er Rogaland Fylkeskommune som drifter og følger opp dette, og den utfordringen vi hadde for noen år siden blir ordnet opp i i forbindelse med bygging av Bussveien, avslutter Nilsen.
Dersom en vil unngå bilkø og trafikkstans er det kanskje andre steder en helst bør velge vekk som bilist. Vi hører og leser daglig om trafikkuhell, midlertidig trafikkstans og lange køer på Motorveien eller i en av kommunens mange tunneler. I juli var Byfjordtunnelen stengt åtte ganger i løpet av de første 15 dagene i måneden ifølge Stavanger Aftenblad.