Å stå i nordre sving på Stadion når Viking triller ball i hatt med motstanderen, når flomlyset er på og regnet drypper fra hattebremmen; det er fotballminner det! Men – Vikings DNA på Eiganes er for lengst etablert i Hinna og SR Bank Arena i Jåttåvågen.
Gottfred Tunge
gottfred.tunge@icloud.com
Opplevelsene, engasjementet og patriotismen fra 14 000 – 15 000 på tribunen, er ektefølt. Den nye generasjonen former det nye fortet i Jåttåvågen slik både Viking og publikum vil at hjemmebanen skal framstå ved hver eneste kamp. I år lyktes de nesten.
I skrivende stund har Viking ennå ikke avsluttet sesongen. Bodø Glimt tok et nytt seriegull. Viking møter Rosenborg i siste hjemmekamp 3. desember. Utsolgt. Det kan bli sølv, det kan bli bronse – og uansett kan det bli Europa kommende sesong. Administrerende direktør og daglig leder Eirik Bjørnø tar ikke av på oppturer, og gjemmer seg heller ikke når ting ikke lykkes fullt så godt.
Fotball er resultater
– Fotball er resultater, tabellen lyver ikke og vi må møte alle typer utfall ved å være forberedte og profesjonelle i alle ledd, sier Eirik Bjørnø. Det betyr ikke at skuffelser skal skjules eller at vi ikke er ærlige med oss selv. Men når det kommer nedturer med 4-5 tap i rekkefølge etter langvarig suksess, er vi forberedt. Vi har bestemt at vi vil være litt spesielle i Viking, vi skal alltid tørre å prøve og feile. Det gir uttelling når flyten er der, det bringer oss heller ikke ut av fatning når kampene ender med tap. Vi har lært og vi skal lære enda mer. Alt dette sender vi ut internt og bruker erfaringene i praktisk oppbygging.
Randaberg-guten som ble Europas yngste direktør i en nasjonal toppklubb (født 1990) da han overtok etter Eirik Henningsen for 3 år siden, har sammen med staben i Jåttåvågen bygget opp en organisasjon der betegnelsen fotballklubb er for snever. Merkevaren Viking er en bedrift med stor B. 50 medarbeidere utenom en spillerstall som vil vokse enda mer etter at Vikings damelag nylig rykket opp og spiller i Toppserien neste år.
Damene kommer
– Damene gir klubben en ny og spennende dimensjon, understreker Eirik Bjørnø. Vi har allerede sett at prestasjonskulturen endres og bedres når kvinnefotballen har innpass og får vist sine styrker. Vi ser jo også at publikum har oppdaget det samme. Damene skal selvsagt spille alle kampene på SR Bank Arena og det blir helt sikkert med økende publikumsstøtte. Utrolig spennende og givende, og en bekreftelse på at det var riktig at Viking gikk inn som en av flere toppklubber som vil ha et kvinnelig topplag.
Topplagene utgjør viktige verdier i bedriften. Klubber i alle land driver kjøp og salg, slik Viking har solgt og handlet i mange år. Det dreier seg om spillerutvikling, talentspeiding, lokalt regionalt og internasjonalt, for eksempel at Viking kjøper spillere fra Australia. Dette markedet utvides også gjennom kvinnefotballens vekst.
Men – påpeker Eirik Bjørnø – trenden utfordres også av endringene som skjer med spillernes egenverdi, slik som Messi, Ronaldo, Erling Braut Haaland. Det smitter over og vil komme sterkere også i Norge, tror Bjørnø. Hva det ender med er en utfordring det spennende laget på og utenfor banen vil gå inn i med fullt engasjement.