Bydelsquiz mellom barneskolene på 6. trinn

Vinnerlaget: F.v. Sienna Omland Broberg, Mari Godeset, Casper Eide og Martin Tønnesen. Foto: Grethe E. Pedersen.
Del på Facebook
Godeset vant

Det var stor spenning i aulaen på Gausel skole under årets skolequiz hvor elever på sjette trinn fra Hinna bydel konkurrerte i teoretiske skolefag.

INgrid smistad nyland
ing_smi@hotmail.com

Barneskolene i Hinna bydel møttes nok en gang til en fredelig kappestrid i kunnskap fredag 3. november. Det var sjette trinn på barneskolene Godeset, Jåtten og Gausel som konkurrerte. Hver skole stilte med et firemannslag. Disse skulle besvare ti spørsmålskategorier. De øvrige elevene på skolenes sjette trinn var heiagjeng og publikum. Disse sørget for høy stemning og spenning i salen.

Imponerte

Leder for kommunalstyret for oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, Mette Vabø var dommer i år. Etter en ganske jevn kamp var det elevene fra Godeset skole som stakk av med seieren. Tett fulgt av Gausel skole som kom på andre plass, og Jåtten skole på tredje plass. Vinnerlaget besto av Sienna Omland Broberg, Mari Godeset, Casper Eide og Martin Tønnesen. Vinnerne fikk utdelt en pokal av dommeren etterfulgt av stormende jubel fra skolens heiagjeng.

Bruse Espedal er avdelingsleder og stedfortredende rektor på Gausel skole og initiativtaker til arrangementet. Han har arrangert skolequiz i bydelen i flere år, og synes det er en fin måte å skape sunn konkurranse mellom skolene.

– Jeg initierte denne bydelsquizen i 2015, da for fjerde trinn. Vi ønsket å vise at det er bra å være god også i teoretiske tema, ikke bare idrett. Etter pandemien dro vi arrangementet i gang igjen, nå med sjette trinn, forteller initiativtaker Bruse Espedal og legger til:

– Vi opplever at elevene synes det er stas å få være med og konkurrere i kunnskap. Og inntrykket er at quizen også har god effekt på elevenes læringslyst og mestringsfølelse. Den bygger i tillegg skolefølelsen og -identiteten. Kjekt for både små og store!

Bydelsquiz: Stor spenning i aulaen på Gausel skole.